onsdag, mai 25, 2005

Oase

Da har det gått to uker tilbake i Bergen. Og det er absolutt fett å treffe igjen folket. Mye det samme ja, men Bergen er også blitt mer dynamisk sammenlignet med 4-5 år siden. Eksempelvis, på kun tre måneder ser jeg mange nyetableringer av butikker og resturanter.

Samtidig får jeg gjort noen refleksjoner om det norske samhället. Jo mer jeg reiser jo mer blir jeg klar over at Skandinavia, og Norge især, er som en oase i verden. En skamrik, bekymringsløs, kjølig og palmefri oase. Virkeligheten, med alle sine problemer og konflikter, foregår ikke her. Verden er et annet sted. Norge er en stor barnehage som mesker seg med Idol og World of Warcraft (ref Dagbladet). Og med barnehage mener jeg et perfekt sted for barn å vokse opp, men kanskje en del hakk for kjedelig for voksne. Skal jeg så "put my money where my mouth is" og faktisk flytte? Det er under stadig vurdering...

Ingen kommentarer: