mandag, april 25, 2005

Klasse

Tilbake i Santiago der det har blitt endel henging med K2, min guide til Santiagos kultur- og uteliv. Og inntrykket av byen er allerede en god del bedre enn ved forrige visitt, selv om smogen er merkbart verre enn i Buenos Aires. Faar heller taale at hun mobber meg litt for min spanske uttale av ll, dvs ikke som den vanlige "j", men "sj" som jeg har plukket med meg fra Buenos Aires. Er jo en viss rivalisering mellom Chile og Argentina.

En argentiner fortalte meg at forskjellen paa Chile og Argentina er at i Chile finnes det ingen middelklasse, kun hoey og lav. Det er selvsagt noe overdrevet, men noe er det i det. Paa en fest oppe i det poshe Providencia-nabolaget spurte jeg hvorfor de ikke hadde oppvaskmaskin, og svaret var at det finnes saa godt som ikke i Chile. I stedet har man hushjelp! Jaja, det holder iallefall folk i arbeid.

Som en sosialdemokratisk oppfostret, egalitaer skandinav lurer jeg egentlig paa om jeg kunne bodd i et saapass rigid klassesamfunn. Eller kanskje det ville virket helt uproblematisk etterhvert. Som utlending er man en selvsagt outsider, men kulturell og oekonomisk kapital situerer seg klart blant de forfordelte faa.

Ellers ser det ut til at jeg skal sette ny personlig rekord i eksotiske steder. Fra foer topper Zanzibar listen, men om jeg klarer aa komme meg til Paaskeoeya overgaar det lett den muslimske krydderoeyen utenfor Tanzania. Er ca fire timers flytur rett ut i Stillehavet, midt ute i ingenting til en minioey med 2500 innbyggere. I tillegg kan jeg da erte K2 som har vaert overalt i Soer-Amerika men altsaa ikke paa Isla de Pascua. Skal sjekke billettmuligheter i morgen. Thor Heyerdahl here we come!

Ingen kommentarer: